Zpět na seznam článků

Publikováno 18.04.2018

Kupujete auto z bazaru? Na tohle si dávejte pozor při testovací jízdě!

Testovací jízda v ojetém autě vám pomůže odhalit nedostatky, které na první pohled nevidíte. Proto byste ji měli udělat co nejdůkladněji. Na co se zaměřit?

Poslouchejte motor

Před testovací jízdou je důležité, aby byl motor studený. Během startování důkladně poslouchejte. Motor by neměl vydávat divné zvuky, pískání nebo vibrace. Měl by naběhnout napoprvé i bez přidání plynu a otáčky by neměly poskakovat. Zdá se vám auto příliš hlučné? Prvních pár vteřin může být motor hlučnější, následně by se měl uklidnit.

Hlídejte kontrolky

Všimněte si, v jakém pořadí zhasínají kontrolky na palubní desce. Během testovací jízdy se musí kontrolky jednotlivě a postupně vypnout. V průběhu jízdy nesmí žádná z nich svítit ani problikávat.

Koukněte na teploměr

Sledujte ručičku teploměru, neměla by překročit 90 stupňů Celsia. Přehřívání motoru může znamenat poškození těsnění hlavy válců, roztavené písty a mnoho dalších vážných a opravdu drahých problémů.

Rozjeďte to

Během jízdy sledujte, zda vozidlo netáhne do jedné strany. Abyste otestovali vůli v řízení, zkuste na chvíli pustit volant. Auto by mělo držet stopu. Tento test vám napoví, zda je správně nastavena geometrie.

Na přidání plynu musí motor reagovat lineárně a bez prodlevy.

Vyzkoušejte záběr spojky. U automatické převodovky by mělo být rozjíždění bezproblémové a plynulé. V případě manuálu se při jízdě zaměřte na chod pedálu spojky, která by měla zabírat v horní polovině svého rozsahu. Rychlosti musí jít zařadit bez přehnaného odporu a doprovodu nepatřičných zvuků.

Poslouchejte, zda se na nerovném povrchu neozývá od podvozku klepavý zvuk. Ten často upozorňuje na problém se stabilizátorem.

Vyzkoušejte brzdy
 

Otestujte i účinnost brzd. Brzdění musí být rovnoměrné a volant se nesmí třást. Pokud auto není stabilní při prudkém brzdění a má tendenci stáčet se ke straně, může být na vině některý z brzdových třmenů.

Všimněte si barvy výfukového plynu

Bílý kouř je při prvních kilometrech jízdy v pořádku. Pokud však přetrvává, ve válcích se spaluje voda. Pokud nechcete řešit dodatečné výdaje s opravou, raději se poohlédněte po jiném autě.

Černý kouř u starších naftových motorů nemusí signalizovat problém. Ve většině ostatních případů jde o poškození vstřikovačů nebo čerpadla.

Modrý kouř vycházející z výfuku znamená, že se spaluje olej. Někdy stačí vyměnit těsnění, ale může jít i o vážný problém, který bude vyžadovat generální opravu motoru.

Nejhorší barva výfukových plynů je hnědá. Obvykle to znamená extrémní opotřebení motoru. S hnědým kouřem se nevyhnete generálce a v mnoha případech je třeba vyměnit celý motor.

Na závěr ještě vypněte a znovu nastartujte motor, ten by měl bez problémů naskočit i teplý.

Bonusový tip

Pokud kupujete auto přímo od bývalého majitele, nechte jej při testovací jízdě chvíli řídit. Zjistíte tak, jak se k autu choval.

Nejste si při nákupu auta z bazaru jistí? Obraťte se na naše zkušené rádce.

Galerie

Galerie Galerie

Zavolejte nám

Ikona telefon modrý

800 553 333
702 078 878

Těšíme se na vás od 9 do 17 hod, po – pá.