Zpět na seznam článků

Publikováno 27.06.2016

Siréna houká, majáky svítí! Jak jsme vybírali sanitku

Tohle byl pro našeho rádce Davida tak trochu splněný sen. Který kluk by si nechtěl alespoň jednou za život zapnout majáky a prohánět se po silnici v autě policistů, záchranářů nebo hasičů? Pro jedno valašské město jsme prověřovali sanitní vůz a v záplavě obvyklých mondeií a octavií to byl velice osvěžující zážitek.

Nové auto pro převoz pacientů, seniorů a dalších potřebných lidí se rozhodli pořídit ve Valašských Kloboukách. Nejde tedy o vůz rychlé záchranné služby, i tak ale musí splňovat mnoho specifických požadavků, pro naše rádce poměrně neobvyklých. Klient už si vytipoval konkrétní vůz, Volkswagen Transporter T5 z roku 2007, a poslal nás ho prověřit do specializovaného bazaru, který nabízí starší vozy zejména z Rakouska. Jelikož šlo o nákup z veřejných peněz, byla pro zákazníka důležitá investice do auta v dobrém technickém stavu a výstupní zpráva potvrzující, že nejde o vyhozené peníze.

Brzy nám bylo jasné, že tento druh aut nemá zrovna lehký život. Většina nabízených sanitek byla po četných opravách karoserie a se značně opotřebovaným interiérem. Ne, že by se původní majitelé o svá auta vyloženě nestarali, jejich prací je ostatně péče o zdraví a životy lidí. Jde ale o ten typ auta, které se intenzivně používá každý den, na jeho vzhledu nikomu příliš nezáleží a není důvod snažit se ho úzkostlivě držet ve špičkové kondici. Když se pak „dojezdí“ a začne vyžadovat větší a náročnější investice, prostě se prodá a vymění za nové.

O kontrolovaném voze to platilo obzvlášť. Koroze jednoduše zatřená bílou barvou, aby příliš netloukla do očí, motorový prostor znečištěný olejem, opravované díly kolem dokola, rozpraskaný, polámaný a ošuntělý interiér. Jako sanitka v zásadě plnil všechna kritéria z pohledu klienta, ale jako ojeté auto to z našeho pohledu byl jasný podprůměr. I proto nás mnohem víc zaujal vůz stojící hned vedle – jen o 10 tisíc dražší a s o něco nižší střechou, ale nesrovnatelně zachovalejší. Zákazník se změnou souhlasil, a tak jsme vyrazili na zkušební jízdu.

„Majáky jsme mohli zapnout jen v areálu bazaru, abychom neporušovali zákon, už to ale v člověku dokáže vyvolat trochu dětinské nadšení. A když jsme pak při zkušební jízdě potkali skutečnou sanitku, jejíž posádka nám zamávala jako kolegům, byl skvělý zážitek dovršen,“ říká rádce David. Ještě důležitější však bylo, že auto prošlo na jedničku. Dojem udělalo zejména jisté chování podvozku a brzd, řízení bez jakýchkoliv vůlí i dobrá kondice naftového motoru 2,5 litru o výkonu 96 kW. O tohle auto se v Rakousku zjevně starali úplně jinak, a i přes 250 tisíc najetých kilometrů a devět let každodenní služby nebude vyžadovat větší investice.

Dobrý dojem potvrdila i celková podrobná kontrola vozu. Velké množství různých provozních oděrek jsme v tomto případě mohli přejít, zájemce o takový typ auta totiž řeší estetickou stránku věci nesrovnatelně méně než obvyklý zákazník. Také kompletní zdravotnická výbava byla udržovaná a zachovalá, a i když je výsledná cena 230 tisíc korun o několik desítek tisíc vyšší než u srovnatelné civilní verze, pro Valašské Klobouky jsou to dobře utracené peníze.

Zavolejte nám

Ikona telefon modrý

800 553 333
702 078 878

Těšíme se na vás od 9 do 17 hod, po – pá.