Zpět na seznam článků

Publikováno 26.07.2018

Návod: Jak si (ne) zničit turbo

Faktem je, že auta s turbodmychadlem jsou choulostivější na zacházení. A protože dnes najdete turbo v každém druhém autě, je důležité vědět, jak se k němu chovat, aby sloužilo co nejdéle.

Zmenšování motorů, snižování emisí a zvyšování výkonu je v automobilovém průmyslu jasný trend, i když s tímto řešením mnoho motoristických nadšenců nesouhlasí. Přeplňované agregáty jednoduše pomáhají zvýšit výkon a efektivitu motoru vytvořením hustší vstřikované směsi.

Velice zjednodušeně můžeme říct, že turbo nasává vzduch a stlačený ho posílá do motoru. Tím, že motor dostane více vzduchu, může k němu přidat více paliva a to znamená větší výkon.

Nezatěžujte motor hned po startu


Většina lidí ví, že dokud je motor studený, je s ním potřeba jezdit jemně. Jen málo lidí si ale uvědomuje, že sledovat ukazatel teploty chladicí kapaliny nestačí. Nás zajímá hlavně teplota oleje a ten se zahřívá podstatně déle.

Studený olej nemá dostatečné mazací vlastnosti a tak způsobuje nadměrné opotřebení. Toto platí pro všechny motory, ale speciálně pro ty, které jsou poháněny turbem. Turba pracují v extrémně vysokých otáčkách a teplotách. Právě proto potřebují dobré mazání. Zahřát olej na správnou teplotu může trvat 10 až 20 km.

Nedupejte na plyn v nízkých otáčkách

Tento problém se týká aut s manuální převodovkou. Pokud máte zařazený vyšší rychlostní stupeň a sešlápnete plynový pedál (hlavně při předjíždění), automatická převodovka si sama podřadí o pár stupňů. S manuálem zůstává tento úkon na vás.

Při sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách si můžete poškodit turbo, ale i celý motor. Může za to předčasné zapálení směsi a následný nečekaný nárůst tlaku ve spalovací komoře.

Nevypínejte motor hned po jízdě

Pokud po svižné jízdě zastavíte a hned vypnete motor, riskujete poškození turba. Se zhasnutím motoru se zastaví i cirkulace oleje, který turbo chladí.

Další problém, který způsobuje vypínání horkého motoru, je degradace oleje. Nedochlazené turbo totiž může spálit olej, který se nachází v jeho blízkosti. To znamená, že po každém takovém zastavení, se mazací schopnost oleje o něco sníží.

Řešení je velmi jednoduché. Když po jízdě zastavíte, nechte motor ještě minutu běžet. To platí zejména při jízdě po dálnici a následném zastavení na odpočívadle nebo na benzínce.

Jak poznáte problém s turbem?

Moderní turba pracují spolehlivě a v podstatě nenápadně. Časem se však mohou vyskytnout menší defekty, které při neřešení povedou k totálnímu poškození. Jedním z příznaků mechanického poškození může být pískavý zvuk, modrý kouř z výfuku, pomalý nástup výkonu a zvýšená spotřeba oleje.

Měli jste někdy problémy s turbem? Napište nám do komentáře na Facebooku!

Galerie

Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie

Zavolejte nám

Ikona telefon modrý

800 553 333
702 078 878

Těšíme se na vás od 9 do 17 hod, po – pá.