Zpět na seznam článků

Publikováno 07.12.2017

Nastartujte i v té největší zimě

Zima dokáže potrápit nejen nás, ale i naše auta. Přečtěte si, co dělat, když vaše auto nechce startovat.

Co dělat, když auto nestartuje?

Spěcháte na důležitou schůzku a auto ne a ne nastartovat? Každý pokus by měl trvat maximálně 20 vteřin. Mezi nimi nechte vždy až dvouminutové rozestupy, aby si baterie odpočinula.

Mějte startovací kabely vždy po ruce

V zimě se vyplatí startovací kabely vozit stále s sebou. Pokud motor „nenaskočí“ ani po několika pokusech, poproste někoho o pomoc při startování přes kabely. Zapojení kabelů není žádná věda, pokud s tím nemáte zkušenosti, postupujte podle návodu na obalu startovacích kabelů. Hned jak se motor „chytne“, vypněte motor u pomocného auta. Po nastartování nechte motor běžet alespoň hodinu, aby se baterie dobila.

·         Auta se při dobíjení nesmí vzájemně dotýkat

·         Nenaklánějte se při dobíjení nad akumulátor

·         Nemanipulujte s otevřeným ohněm v blízkosti aut

Tip: Pokud víte, že najít nastartované auto může být ve vašem okolí problém, pořiďte si startovací stanici, která slouží jako samostatný zdroj energie.

Jak vybrat startovací kabely?

Zásadní pří výběru startovacích kabelů je průřez a materiál vodiče. Vodič by měl být měděný a průřez co nejsilnější. Pro benzínové motory nad 2,5 L objemu a dieslové motory je doporučený průřez alespoň 25 mm. Kvalitní kabely vyjdou zhruba na tisíc korun, neznačkové stojí kolem tří set korun, v tomto případě se však nevyplatí šetřit.

Proč v zimě auta nestartují?

Za většinu problémů se startováním můžou tekutiny, které jsou nezbytné pro chod auta. S klesající teplotou se zhoršuje jejich funkčnost. Olej houstne, nafta tuhne a chemické reakce v baterii probíhají pomaleji. Autobaterie navíc v mrazu ztrácí rychle svou kapacitu. Když se to sečte, zima dokáže autům pořádně zavařit.

Bez kvalitního paliva to nejde

Základem správného fungování každého auta, je kvalitní palivo. U dieslových motorů může ve velkých mrazech dojít k zamrznutí nafty, v benzínu se může objevit zkondenzovaná voda. Tankujte proto pouze u ověřených čerpacích stanic. Od prosince do konce února prodávají speciální „zimní naftu“, která funguje až do -20 °C. Někde seženete i naftu obohacenou o různá aditiva, která odolá i nižším teplotám. Pokud žádnou takovou pumpu v okolí nemáte, přidejte si aditiva do pohonné hmoty sami.

Pečujte o baterii

Jestli máte „údržbovou“ baterii, zkontrolujte hladinu elektrolytů, pokud je hladina pod ryskou, dolijte ji destilovanou vodou přesně po maximální hodnotu. U „bezúdržbové" zkontrolujte alespoň jednou ročně její napětí pomocí voltmetru. Napětí měřte vždy v klidovém režimu, několik hodin po poslední jízdě. Pokud je hodnota napětí nižší než 12,5 V, dobijte ji pomocí nabíječky.  Víte, že v noci bude mrznout jako na Sibiři? Plně nabitou baterii z auta vyjměte a dejte ji na suché a teplejší místo. Teplota by však neměla byt vyšší než 20 °C.

Tip: Pokud jezdíte pravidelně krátké trasy, baterie se nestihne za jízdy dobít a postupně se vybíjí. Buďte na tuto situaci připraveni.

Jak je na tom vaše auto se startováním v zimě? Není na čase se poohlédnout po novém? Obraťte se s jeho výběrem na nás.

 

Galerie

Galerie

Zavolejte nám

Ikona telefon modrý

800 553 333
702 078 878

Těšíme se na vás od 9 do 17 hod, po – pá.